سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره خرید و فروش اموال سرقتی

آیا فروش اموال سرقتی جرم است؟

مطابق ماده 662 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، چنانچه شخصی با علم و آگاهی نسبت به این که مالی از راه سرقت به دست آمده، یکی از اعمال زیر را نسبت به آن انجام دهد، مرتکب مداخله در اموال مسروقه شده است:

  • مال مسروقه را به هر روشی به دست آوَرَد، مانند آنکه مال مسروقه را از سارق برباید.
  • اموال مسروقه را از سارق بگیرد و جهت جلوگیری از کشف جرم یا به هر دلیل دیگر نزد خود مخفی کند.
  • مال مسروقه را به هر صورت قبول کند، برای مثال به عنوان هدیه یا امانت یا هر عنوان دیگر.
  • مال مسروقه را به هر طریق مورد معامله قرار دهد؛ مانند اینکه آن را بخرد یا واسطه خرید و فروش آن شود.
  • همانطور که ملاحظه می نمایید در قانون علاوه بر جرم انگاری و مجرمانه تلقی کردن خود عمل سرقت، اعمالی نیز در ارتباط با سرقت وجود دارند که وفق قانون جرم تلقی شده اند. این اعمال شامل به دست آوردن و تحصیل مال مسروقه،مخفی نمودن آن، قبول کردن و خرید یا واسطه خرید شدن این اموال می باشد.
  • همانطور که در صدر ماده تأکید شده است، شخصی که مرتکب این اعمال در ارتباط با مال مسروقه می شود میبایست، به مسروقه بودن آن اموال واقف باشد بدین ترتیب چنانچه شخص مزبور، از سرقتی بودن آن ها بی خبر باشد مرتکب جرم تلقی نمی شود. البته در خصوص آگاهی نسبت به مسروقه بودن باید گفت نیازی به علم و آگاهی قطعی در این مورد نمی باشد و همینکه بر اساس اوضاع و احوال و قرائن اطمینان آور احتمال دهد که این مال از راه سرقت تحصیل شده است؛ مثل اینکه فروشنده مال دارای سوء سابقه می باشد یا مثلا مقدار زیادی جواهرات برای فروش به طلافروشی عرضه نماید و طلافروش این احتمال را براساس اوضاع مالی و یا حجم بالای جواهرات، بدهد که متعلق به وی نیست و این گمان را در ذهن خریدار ایجاد نماید که مالی که قصد فروش آن را دارد، از طریق سرقت به دست آمده است.

خرید و فروش اموال دزدی و سرقتی

علم به دزدی بودن شرط است یا نه؟

در مواردی که خریدار علم قطعی به مسروقه بودن مال مورد معامله ندارد، چنانچه آن را بخرد یا سایر رفتار های ذکر شده را با آن انجام دهد، باز هم مرتکب جرم مداخله در اموال مسروقه تلقی می شود. اما چنانچه هیچ آگاهی به مسروقه بودن مال نداشته و اوضاع و احوال هم به گونه ای نباشد که معمولا بتوان پی به مسروقه بودن مال برد، نمیتوان خریدار را به دلیل خرید اموال مسروقه به مجازات جرم مداخله در اموال مسروقه محکوم نمود.


بیشتر بخوانید: نمونه شکوائیه معامله اموال مسروقه