سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جهیزات ماهوارهای کالای ممنوعه حساب می شوند؟

تمام تجهیزات ماهواره‌ای اعم از دیش، ریسیور و … طبق قانون ممنوعیت به ‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای جزو کالاهای ممنوعه می‌باشند و استفاده از این تجهیزات ماهواره جرم می باشد. در صورت یافت شدن این کالاها، به نفع دولت مصادره می شوند.

قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای در این خصوص اشعار می‌دارد:

  • ‌ماده 1- به موجب این قانون ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع می‌باشد.
  • ‌ماده 2- وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت‌از ماهواره اقدام نماید.

مجازات واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع ‌کنندگان تجهیزات ماهواره‌ای

 مجازات واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع ‌کنندگان تجهیزات ماهواره‌ای

هر اقدامی در جهت وارد کردن، تولید یا توزیع ماهواره‌ و تجهیزات آن جرم می باشد و علاوه بر ضبط اموال مکشوفه، مرتکب به جزای نقدی نیز محکوم می‌شود.

ماده 8 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای در این خصوص اشعار می‌دارد:« واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاه‌ها به‌مجازات ده تا یکصد میلیون ریال محکوم می‌گردند.»

مجازات استفاده‌کنندگان از تجهیزات ماهواره‌ای

استفاده‌کنندگان از تجهیزات ماهواره‌ای، معمولاً مردم عادی هستند که تعداد آن‌ها هم کم نیست، به گفته آماری حدود 71 درصد مردم ایران از تجهیزات ماهواره‌ای استفاده می‌کنند.

در خصوص میزان مجازات استفاده کنندگان از تجهیزات ماهواره ای ماده 9 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای در این خصوص اشعار می‌دارد:« استفاده‌کنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریال‌محکوم می‌گردند.»

مجازات نصاب ماهواره‌

مجازات نصاب ماهواره‌

علاوه بر موارد گفته شده بالا حمل نگهداری نصب و تعمیرات این تجهیزات نیز جرم می باشد و مرتکب علاوه بر مصادره تجهیزات به جزای نقدی یک تا پنج میلیون ریالی، محکوم خواهد شد.

بند الف ماده 9 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای در این خصوص اشعار می‌دارد: « حمل ، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتکبین به مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم‌می‌گردند.»